fredag 12 december 2014

E 211

E 211, alltså natriumbensoat, är ett syntetiskt framställt konserveringsmedel. Jag har skrivit om det förr, men det var ett tag sedan och nu så här i juletider så gör det inget att påminna då det finns i till exempel sill, vilket är en favorit på julbordet hos många. Jag vill absolut inte förstöra matglädjen i dessa juletider och jag äter själv sill, men man kanske inte ska överdriva intaget.

Det är tråkigt att det här konserveringsmedlet är så populärt då både risken för astmaanfall och cancer finns. Men regler är regler och EU tillåter E 211. Det är ju så att mängderna som vi får i oss av olika tillsatser för det mesta är ganska små, men sammantaget och i kombination vet vi inte säkert vad som händer tyvärr och just därför är det bättre att vara lite försiktig.

Om det är något som jag skulle önska inför nästa år så är det att Sverige blir bättre på att trycka på när det gäller tillsatser i vår mat och att ifrågasätta alla tillsatser, framför allt de kemiska. Är det verkligen nödvändigt med så mycket i vår mat som inte är naturliga ingredienser? Jag tror inte att vi rakt av bara kan plocka bort alla E-nummer och det har jag heller aldrig jobbat för, men en som det så fint heter, genomlysning, vore väl mer än väl på sin plats? Eller?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar