lördag 28 juni 2014

Rollokola

Nu har det gått en vecka sedan det var midsommar, en helg som var mycket lugn för min del och tyvärr firades inomhus på grund av det eländiga vädret. Mat och godis blev det ändå så klart och väninnan hade köpt med rollokola, något som jag inte hade ätit på en hel evighet, men gott var det. Vad den innehåller har jag ingen aning om, så det ska jag ta reda på nu.

Det här kan inte vara sant? Den första ingrediensen är glukossirap! Sedan kommer socker och det hade jag ju räknat med i och för sig, men glukossirap på första, man blir ju matt.

glukossirap
socker
sötad kondenserad mjölk
fullhärdad vegetabilisk olja
smör
salt
emulgeringsmedel (sojalecitin)
aromer

Emulgeringsmedel, E 322 har det smugit sig in också, som vanligt. Så här skriver Wikipedia om framställningen: "Lecitin framställs genom extraktion med metylalkohol och indunstning i vakuum, varefter det renas genom lösning i eter och fällning med aceton." Mysigt... Nej, den där kolan får klara sig utan mig framöver. Tur att man inte läste när man satt och åt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar