torsdag 19 juni 2014

Hamburgersvar

Wow, ibland går det undan. Redan idag fick jag svar på gårdagens mejl om innehåll i hamburgare. Så här ser det ut:

Hej Katharina,

Tack för ditt mejl.

Vi arbetar kontinuerligt med att se över och försöker minimera mängden tillsatser i våra råvaror. I vår Allergiguiden på vår hemsida eller i vår app kan man se kompletta innehållsförteckningar för alla våra produkter.

Du kommer dit via länken nedan, http://apps.XXX.se/sweden/prodfacts.nsf/allergi

Tillsatser ska enligt Livsmedelsverket alltid deklareras med ett funktionsnamn följt av antingen tillsatsens E-nummer eller vedertagna namn. På XXX har vi valt att deklarera tillsatser med funktionsnamn följt av tillsatsens vedertagna namn.

Trevlig midsommar!

Med vänlig hälsning,
Sara, XXX Kundservice


Vad bra att de försöker att minimera tillsatserna, men jag tycker ändå att det är konstigt att de har E-nummer i sina råvaror. Bra att de tydligt deklarerar innehållet. Jag äter ju aldrig på just den här kedjan, så jag har dålig koll, men den är stor så jag vet att många andra gör det. Förhoppningsvis leder deras arbete till att tillsatserna försvinner på sikt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar