söndag 15 juni 2014

Vaniljtryffel doppad i vit choklad

Visst låter det gott? Det är det också! Vem tycker inte om lyxig choklad? Synd bara att inte innehållet matchar smaken. För det gör det inte.

Ingredienser:

mörk choklad 56 % (kakaomassa, socker, kakaosmör, soja lecitin, naturlig arom)
grädde
vit choklad 28 % (socker, kakaosmör, mjölkpulver, soja lecitin, naturlig vanilj)
ljus choklad 33 % (socker, kakaosmör, mjölkpulver, kakaomassa, soja lecitin, naturlig vanilj)
glykos
vaniljextrakt
smör
vaniljvodka
kakaosmör

Glykos är alltid något som jag reagerar på när jag ser. Finns det socker i så ska det räcka. Glykos är flera gånger sötare och inte alls nyttigt. Det är dock billigare än socker. Visserligen så används det även för konsistensens skull, men det borde gå att hitta något annat och bättre. Sojalecitinet är som vanligt något man gärna klarar sig utan då det finns en hel del kemikalier i framställningen av tillsatsen, alltså E 322. Det har en konserverande effekt och gör så att fettet inte härsknar och det vill man så klart inte. Jag förstår svårigheten när det gäller sådan här choklad, men det finns oftast sojalecitin även i mörk choklad som inte alls är så fet. Lecitin finns förresten naturligt i kroppen men då är det inte tillverkat/utvunnet med hjälp av kemikalier och det är en viss skillnad. Avslutningsvis så vill jag bara påpeka att stavfelen i innehållsförteckningen givetvis inte är mina egna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar