tisdag 17 juni 2014

Nytt sötningsmedel

Om vi redan har 18 sötningsmedel som är godkända av EU, behöver vi verkligen ett till som tros vara 20 000 gånger sötare än socker??? Advantam eller E 969 heter detta nya sötningsmedel som vi tydligen utan att ha vetat om det har ett stort behov av enligt EU-kommissionen. De tycker i alla fall att det finns ett "tekniskt behov" av denna tillsats. Jag tycker personligen att vi skulle klara oss bra med socker och andra naturliga sötningsmedel som till exempel honung, men jag anses säkerligen som vansinnigt okunnig och omodern av dessa sötningskramare. Men det bjuder jag utan problem på.

Osökt så funderar man ju på vilka i kommissionen som har röstat fram detta sötningsmedel. Det är väl inte de våra? Det ska jag givetvis kontrollera. Tills vidare så vill jag bara göra er läsare uppmärksamma på att ni riskerar att hitta E 969 i bland annat sylt, frukostflingor, konserverad fisk och skaldjur samt soppor och vissa alkoholdrycker. Det är inte utan att man känner sig lite uppgiven; här har man i flera år engagerat sig för färre tillsatser och vad gör EU? Jo utökar dem!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar