torsdag 5 juni 2014

Innehåll i bacon

Visst är bacon gott? Jag är verkligen förtjust i det, men äter inte så ofta som jag skulle vilja på grund av tillsatserna. Jag utgår ifrån att det är tillsatser även i den här sorten som jag nu ska blogga om trots att jag inte har läst innehållet ännu, men jag har inte sett någon sort som är tillsatsfri.

Ingredienser:

sidfläsk
salt (2,5 %)
antioxidationsmedel (E 301)
konserveringsmedel (E 250)

Det står också att baconet är rökt. Om inte E 301 tillsätts så får man inte den här röda fina färgen, även om jag själv föredrar grå färg framför E 301. Tillsatsen framställs oftast syntetiskt. E 250 förhindrar den mycket allvarliga sjukdomen botulism. Den kan man få om inte hygienen har varit tillräckligt bra och då menar jag väldigt bra. Men alla producenter använder inte E 250 i sina produkter och jag har faktiskt inte hört att deras kunder har fått botulism. Finns både och så har konsumenten möjlighet att själv välja och det är det bästa tycker jag. Vill man inte ha tillsatsen så ska man slippa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar