torsdag 3 april 2014

Strutchoklad och dess innehåll

För några veckor sedan så skrev jag om choklad som kommer i strut och den här sorten hette "Stort tack". Jag gillar den här tillverkarens choklad, men jag gillar inte att de tillsätter sojalecitin, vilket jag skrev att jag skulle fråga om det gick att utesluta. Nu äntligen har jag fått iväg ett mejl och jag skrev så här:

Hej,

Jag skriver till er då jag gillar er choklad, men har en fundering om innehållet. Det är alltid (tror jag i alla fall) sojalecitin i chokladen. Går det verkligen inte att tillverka den utan tillsatsen?

Hälsningar Katharina Wallenborg


Som jag har skrivit här på bloggen så framställs sojalecitin med hjälp av bensin. Det är i alla fall vad man hittar när man söker på nätet och Livsmedelsverket säger inte emot detta när jag frågar dem. Vi skulle förmodligen behöva vara mer försiktiga med E 322 än vad vi är. Jag har tidigare skrivit om att det är en ofarlig tillsats, men jag har blivit mer skeptisk på sistone faktiskt.

2 kommentarer:

  1. Hej Katharina.
    Jag har också precis blivit intresserad av just lecitin och sojalecitin. Det står ju heller aldrig HUR MYCKET av detta som ingår i varje produkt som det ingår i, så man vet ju inte exakt hur mkt av det man får i sig om man t.ex. äter en chokladbit på 50 g...! Hur ska man veta det och framför allt OM det är skadligt...!?

    SvaraRadera
  2. Tack för en tänkvärd kommentar; du har helt rätt: hur ska man veta hur mycket som man får i sig när det inte står? Sannolikt är det inte så mycket men det känns ändå inte trevligt.

    SvaraRadera