måndag 21 april 2014

Recept och mattidningar

När jag gick igenom en hög med tidningar och annat smått och gott idag så hittade jag en mattidning från förra året; det var påsknumret, så det passade ju bra att bläddra i på annandagen när man satt ute i det underbara vårvädret. Tidningen är en av våra största på matfronten och ger inspiration till många i köket. Jag blev positivt överraskad när de i det här numret skrev om färdigköpta tårtbottnar. Två sorter hade testats och ingen fick godkänt och varför skulle de ha fått det? Tummen upp här alltså. Däremot så blev jag besviken över receptet med torkade aprikoser. Man använde de svavlade, trots att det finns alternativ här. Receptet var dessutom från en av våra mest kända kockar. Hur kan det bli så fel?

Ett annat recept innehöll en så kallad light-produkt. Även det är något som jag inte kan förstå att man använder i en seriös mattidning. Det här numret innehöll alltså både positiva och negativa inslag och jag har skrivit om det här med mattidningar förr: varför jobbar de inte mer för bra mat? Recept och reportage i all ära och självklart så förmedlar de mycket kunskap, men vart tog rösten i samhällsdebatten vägen? Jag vet att mattidningar inte är politiska skrifter, men att hjälpa oss konsumenter på traven i hur vi kan göra bra val borde väl ligga i deras intresse, de engagerar sig ju i en hel del annat som rör maten?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar