tisdag 29 april 2014

City gross märkning av tillsatsfria livsmedel

Tänk att det var i augusti 2010 som jag skrev om City gross och deras Ä-märkning. Det känns så länge sedan, men det är det ju också när man tänker efter. Men det borde ha hänt så mycket mer sedan dess. Jag kommenterade just att det är bra att någon går i bräschen och att jag hoppades att fler skulle följa efter. Vad har hänt? Ingenting så vitt jag vet. Eller finns det fler butiker som vägleder om man inte vill betala för annat än de ingredienser som ska vara i maten? Jag känner åtminstone inte till några andra än just City gross. Det är med andra ord dags att stöta på så att det händer något, för det är ju rent ut sagt löjligt hur trögt det går.

Hela 600 varor har fått märkningen Ä, en märkning som är ett samarbete med föreningen Äkta vara. Tydligen så mottogs märkningen på ett överväldigande sätt från konsumenterna och även livsmedelsindustrin visade sig positiva, dock så kan man läsa följande citat på City gross sajt: "Få orkar ifrågasätta och sätter likhetstecken mellan kända varumärken och trygghet." Det gör mig faktiskt lite bedrövad; är det verkligen så illa att de flesta bara äter det som faller dem in utan att överhuvudtaget ta reda på innehållet? Visst så "slarvar" även jag och det är en djungel som man ger sig in i när man börjar ifrågasätta innehåll i maten och i vissa fall så finns inte tillsatsfria alternativ, men ändå, att helt strunta i det känns lite märkligt kan jag tycka.

Hjälp till du också för att påverka utbudet av bra och naturliga varor i våra butiker. Vi är många som jobbar för bättre mat, men väljer vi att köpa sådant som aldrig borde finnas i en livsmedelsaffär så stöttar vi det dåliga och det vill vi väl inte, egentligen?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar