torsdag 25 april 2013

Pesto

Idag åt jag en jättegod smörgås med pesto i. Det fick mig att fundera på vad pesto brukar innehålla och jag var bombsäker på att jag hade bloggat om livsmedlet minst två gånger, men det visade sig att jag bara hade gjort det en gång och det var långt över två år sedan. Men nu ska jag surfa lite och ta reda på vad pesto brukar innehålla. I januari skrev jag om en sort som heter Crespi och den var bra innehållsmässigt.

Den första sorten jag tittade på hade följande innehåll:

solrosolja, basilika, paprika (13%), potatisflingor, olivolja, Pecorino-ost, morot, pinjenötter, soltorkade tomater, Grana Padano-ost (innehåller Lysozym - naturligt-protein från ägg) havssalt, chili (0,7%) vitlök, mjölksocker, socker, naturliga aromer. Surhetsreglerande medel: E330

Nästa sort ser ut så här:

solrosolja, basilika (31%), olivolja, potatisflingor, Pecorino-ost & Grana Padano DOP (innehåller lyzosym - naturligt protein från ägg), pinjenötter, havssalt, vitlök, mjölksocker, socker, naturliga aromer, surhetsreglerande medel E 330

Och ytterligare en sort:

paprika* 59 %, extra jungfruolivolja*, vinäger*, lök*, havssalt, gröna oliver*, kapris

Vad asteriskerna hänvisar till vet jag inte, för det ser jag ingen information om. Hur som helst så är peston från Saltå kvarn.

Som ni ser så varierar innehållet och det är inte konstigt givetvis eftersom det finns olika sorters pesto, men tillsatser behövs inte, det bevisar de sorter som inte har några. Avslutningsvis så vill jag säga att slarvfel i texten inte är mina utan jag har kopierat in bara och tänker inte rätta dem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar