torsdag 18 april 2013

Delicatoglass

Jag som sällan köper glass blev häromsistens sugen på något som heter Delicatoglass och det var riktigt gott kan jag säga. Däremot så blev jag nästan bestört, om ett så starkt ord tillåts i sammanhanget, när jag läste vad den innehöll. Det var som något hämtat från en kemilektion! Helt sanslöst och det finns inte en chans att denna röra som sedan tillåts kallas glass kommer över min tröskel en gång till.

Ingredienser:

skummjölk
grädde 23%
Delicatobollsbitar 9% [socker, havregryn, vegetabiliskt fett, kakaopulver, vatten, kokos, glukossirap, salt, färgämne (sockerkulör), emulgeringsmedel (E471, E322/sojalecitin)
aromämnen (vanillin, mocka)]
glukos-fruktossirap
socker
skummjölkspulver
chokorippel 4% [socker, vatten, glukossirap, kondenserad mjölk, härdat vegetabiliskt fett, kakao, smör, salt, förtjockningsmedel (karragenan), surhetsreglerande medel (natriumcitrater), emulgeringsmedel (E471), arom]
vegetabiliskt emulgeringsmedel (mon- och diglycerider av fettsyror)
stabiliseringsmedel (fruktkärnmjöl, guarkärnmjöl, karragenan)
arom
färgämne (sockerkulör)

Man har glömt ett antal E:n, medvetet förmodligen och jag vet inte varför vissa E:n är med och andra inte. E 412 som är beteckningen för guarkärnmjöl är till exempel inte med och det precis som E 410, fruktkärnmjöl kan orsaka hälsoproblem. Det kan även karragenan, E 407.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar