tisdag 2 april 2013

Handbakat tunnbröd

Jag var helt övertygad om att jag hade skrivit om hårt tunnbröd här på bloggen, men det hade jag inte alls visade det sig. Nu har det snart gått 4 år sedan jag började blogga och många livsmedel har det blivit genom åren och ibland kommer jag inte ihåg om jag har skrivit om något eller inte.

Det här tunnbrödet som jag nu ska skriva om har ett nära nog perfekt innehåll och det enda E-numret är hjorthornssaltet, alltså E 503 som står för ammoniumkarbonater och är det E-nummer som betecknar olika bakpulver såsom till exempel hjorthornssalt. I övrigt så är det ett mycket bra innehåll och att brödet kommer från ett mindre bageri där det som det står, fortfarande kavlas för hand, tycker jag är riktigt trevligt. Egentligen så skulle jag vilja skriva ut tillverkaren och ha med brödet på listan, men nu har det ett E-nummer i innehållsförteckningen så det är som det är. Dessutom så är hjorthornssaltet syntetiskt tillverkat.

Innehållsförteckning:

vetemjöl
siktat rågmjöl
kornmjöl
socker
jäst
bakpulver (hjorthornssalt)
salt
kryddor

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar