tisdag 16 april 2013

Mejl om fläskytterfilé/benfri fläskkotlett

Jag skickade ett mejl efter det att jag hade bloggat i söndags och så här såg det ut:

Hej,

Jag köpte er fläskytterfilé häromdagen och blev riktigt sur när jag läste vad den innehöll. Så här ser innehållsförteckningen ut:

kotlett av gris (90 %)
vatten
salt
stabiliseringsmedel (E 450)
druvsocker
antioxidationsmedel (E 327, E 301)
konserveringsmedel (E 262)
kryddextrakt

Varför är det så många tillsatser i det som borde vara rent kött? Det finns ju ingen anledning alls att en ha en tillsats i köttet. Dessutom är det en massa vatten i, vilket gör att köttet blir kokt istället för stekt. Sedan måste jag även fråga varför ni kallar benfri kotlett för filé?

Hälsningar Katharina Wallenborg

De var väldigt snabba att svara och så här såg svaret ut:

Hej Katharina,

Fläskytterfile är en livsmedelsverket godkänd benämning för en saltad benfri kotlett. Den benfria kotletten injiceras med en saltlake just av den anledning att få önskad sälta på produkten. Hållbarheten på produkten gynnas även marginellt.
All fläskytterfile av de större tillverkarna injiceras mer eller mindre.

Hoppas du är nöjd med svaret!

Vänliga hälsningar
Dennis Rustan

Det blev ytterligare ett mejl från mig och ett svar från XXX:

Hej,

Tack för ditt snabba svar på mitt mejl. Eftersom det är flera olika tillsatser i köttet inklusive druvsocker så skulle jag uppskatta om du ville kommentera var och en av dem. Sedan så undrar jag om det finns möjlighet att ni kommer dra ner på vattnet i köttet då det skulle hjälpa till för att inte få köttet kokt när man försöker steka det? Även om de flesta gör så, så tror jag att vi är många som skulle föredra ett rent kött. Det skulle kunna vara ett bra säljargument för den som vågar ta steget och överge alla tillsatser och allt vatten. Detta är så klart mina egna funderingar bara, men som medveten konsument så är jag mån om vad jag äter och jag är inte ensam.

Hälsningar Katharina Wallenborg


Hej Katharina,

Druvsocker används för att ”runda av” saltsmaken något. Just för att inte få en så spetsig saltsmak. Övriga tillsatser är till för hållbarhet samt i allra högsta grad en livsmedelssäker produkt.
Är du intresserad av att läsa mer om respektive E-nummer finns mycket material på livsmedelsverkets hemsida.

http://www.slv.se/sv/Fragor--svar/Fragor-och-svar/Tillsatser-/Vad-star-E-nummer-for/

I länken ovan finner du generell information om e nummer och i kollumnen till höger finner du en så kallad e nummer-nyckel där du kan läsa ingående om varje e nummer.
Du kan även beställa en E nummer nyckel där det står ännu mer information. Om jag inte missminner mig helt så är den gratis. Det finns även en sökfunktion där du kan söka på E nummer på www.slv.se.

Ha en trevlig dag!

Vänlig hälsning!
Dennis Rustan
XXX AB

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar