tisdag 23 april 2013

Glassvar om den goda, men tillsatsstinna glassen

Nu har jag fått svar på min fråga om glassen som jag skrev om nyligen. Det var ett utförligt svar, så det kan jag inte klaga på, även om jag inte är nöjd med svarets innehåll:

Hej Katharina

Roligt att du tyckte om vår glass. På din fråga om innehållet kan jag försöka att förklara lite om glasstillverkningen i Sävedalen.

Glassen som tillverkas av XXX i Sävedalen innehåller i vårt grundrecept följande:
Skummjölk, grädde, socker, glukos-fruktossirap, stabiliseringsmedel, emulgeringsmedel, färg och arom.

I alla glassar behövs ett emulgeringsmedel då glass är en emulsion. När man tillverkar glass hemma använder man sig av ägg, men vi har beslutat att även äggallergiker skall kunna äta vår glass så vi har uteslutit detta. Istället använder vi mono- och diglycerider av fettsyror - naturliga ämnen som utvinns ur vegetabiliska oljor.

Stabilisteringsmedel används i glassen för att glassen skall behålla en god konsistens och struktur genom alla steg glassen tar, så som transporten till affären, ligga i frysdisken samt transporten hem till hushållen. Då detta medför temperaturskillnader som i vanliga fall gör att glassen blir isig och kompakt och inte så trevlig att äta. Med ett stabiliseringsmedel håller sig glassen god och len även i hemments frys.

De stabiliseringsmedel som används är fruktkärnmjöl, guarkärnmjöl samt karregenan.
Fruktkärnmjöl utvinns ur johannesbrödträdet och guarkärnmjölet ur guarväxten Cyamopsis tetragonolobas, samt karregenan utvinns ur rödalger.

Till detta kan vi lägga till sylter, nötmassor, choklad, bitar av kakor eller delicatobitar mm.
Dessa har även dem en innehållsdeklaration och därför kan ibland deklarationerna upplevas som långa.

Det är viktigt för oss att deklarera alla ingredienser för dem som inte alltid tål vissa ämnen då de kan vara överkänsliga eller allergiska.

Hoppas detta förklarar lite varför vi använder de ingredienser vi gör idag och jag hoppas att du kan fortsätta att äta vår glass.

Ha en bra dag

Med vänliga hälsningar
Elinor

Elinor Knudsen – Kvalitet och Miljösamordnare
XXXGlass AB , Göteborgsvägen 56 , Box 2033 , 433 02 Sävedalen
Telefon: +46 31 336 98 50


Jag passade på att skicka med ett önskemål också när jag tackade för svaret:

Hej,

Tack för ditt utförliga svar. Visst kan jag äta glass som har tillsatser, men jag köper utan när jag har alternativ. Jag vet att vissa tillverkare menar att en del tillsatser är nödvändiga, men jag äter ibland Häagen-Dazs som är utan tillsatser och det är ju en stor glassproducent och den glassen har hittills varit lika bra i konsistensen som E-nummerglass. Så när jag ändå tackar för svaret så passar jag på att skicka med en önskan om att även ni kommer att överväga att ta bort tillsatserna. Nu förstår jag att det är en del i kakorna som är tillsatta, men tyvärr har jag inte hittat något alternativ i ert övriga sortiment heller.

Hälsningar Katharina Wallenborg



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar