torsdag 4 april 2013

Nötprinskorvsvar

Nu har jag fått svar om prinskorvarna som jag köpte för ett tag sedan, de med nötkött. Det var ett vänligt svar, men synd att hela sortimentet hade olika tillsatser i sig. Det innebär alltså att man inte kan köpa något från den här producenten om man vill ha E-nummerfritt. Jag tog mig faktiskt friheten, på ett trevligt sätt givetvis, att tipsa om Hagby. Kanske det kan inspirera och göra att även tillverkaren av nötprinskorvarna tar steget och tillmötesgår oss konsumenter med högre krav än andra.

Svar:

Hej,

Tack för Ditt mail!
Ja, det är så att vi (som i stort sett alla andra korvtillverkare) använder oss av natriumnitrit. Det är mycket sällsynt att korv inte innehåller denna ingrediens och jag kan tyvärr inte ge något tips på en sort som tillverkas utan.

Som Du har noterat så använder vi oss av följande tillsatser: E331, E300 och E250.
E331 Natriumcitrat används för att förstärka antioxidanters verkan mot härskning och missfärgning.
E300 Askorbinsyra används för att stabilisera den röda färgen.
E250 Natriumnitrit är ett konserveringsmedel som hämmar tillväxten av matförgiftningsbakterier.

Kombinationen av dessa tillsatser gör alltså att produkten får en mer aptitlig färg och blir en säkrare produkt ur hållbarhetssynpunkt.
Tyvärr är det så att de flesta korv- och charkprodukter innehåller dessa, eller likande ingredienser. Konsumenter som vill undvika detta är hänvisad till ett mycket begränsat sortiment.

Med vänlig hälsning
Konsumentkontakt
XXX

Anette Sernvik

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar