torsdag 11 april 2013

Nästa prinskorvsvar

Igår passade jag på att ställa en följdfråga om nitriten i korven och idag fick jag ett utförligt svar som jag kopierar in här:

Hej Katharina
Det är riktigt att användandet av E250 har koppling till hygien och jag lovar dig att vi har högsta möjliga hygienstandard i våra produktionslokaler och vi följer upp rengöringens effektivitet med mikrobiologiska kontroller. Även om utrustning m.m är kliniskt ren finns det ändå en risk att bakterien Clostridium Botulinum följer med köttråvaran in i tillverkningsprocessen och som jag nämnde nedan är det ingen seriös livsmedelstillverkare som vågar chansa på att ta bort E250 och därmed spela Rysk roulette med andra människors liv. Det finns livsmedelstillverkare som använder andra medel för att ”slippa” deklarera E250, exempel på detta är rödbetssaft som ger produkten en vacker rödaktig färg men som innehåller höga halter nitrosaminer som omvandlas till just nitrit i produkten. Samma effekt men okontrollerad mängd nitrit!
Att det idag förekommer allt fler sk E-nummer i livsmedel beror på att det finns ett fåtal tillverkare som skall försörja en stor kundgrupp. Livsmedlet måste kunna lagras länge och tåla att färdas långa sträckor och oftast i temperaturer som överstiger krav gällande produkten. Annat var det förr i tiden då det fanns många tillverkare där produkten köptes direkt över disk och som oftast skulle ätas samma dag eller dagen därpå.
Återkom gärna om du har ytterligare frågor eller synpunkter.

Mvh
Jörgen Olsson
Kvalitets& miljöchef
XXX AB


Även om jag är ute på matjakt efter sådant utan E-nummer så förstår jag resonemanget och uppmanar ingen att äta korv utan nitrit om man känner sig osäker. Jag väljer att äta sådan korv då jag tror att det är okej, men garantier finns så klart aldrig. Å andra sidan har vi skapat enorma epedemier och pandemier genom vår djurhållning, djurfoder med mera, så risker finns alltid. Hur som helst så är det intressant och genom att vara frågvis så lär man sig hela tiden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar