onsdag 3 april 2013

Mat från Hagby

Nu ska jag skriva ett inlägg som bara är positivt, jag har nämligen hittat en ny producent av charkprodukter och den heter Hagby. Det var till påsk som jag skulle köpa prinskorvar och fick syn på kalkonprinsar som de kallas och de var helt tillsatsfria. Nu är jag inne på deras sajt och allt utom ett enda livsmedel av allt som de säljer är E-nummerfritt. Jag blir så glad av att läsa sådant här och jag hoppas att ni provar det de tillverkar om ni har möjlighet. Tyvärr säljs produkterna bara på några ställen i Västmanland och Stockholm, men bor du där så ska du så klart prova deras korvar med mera.

Så här står det på deras sajt angående produkterna:

Produktlista

Hel fågel
Kyckling, Kalkon, Gås, Anka, Ungtupp, primörkyckling och
viltfåglar under säsong.

Styckade detaljer
Bröstfilé, lårfilé, lår, klubba, vingar, lever, hjärta, buljongben
halsskinn och färs.

Rökta detaljer av kalkon
Bröst, flatrökt lår, klubba och lättrökt pastrami.

Våra egna unika charkprodukter av kalkon utan tillsatser
Våra egna korvar innehåller 85% kalkonkött och 8-10% fett.
Vi röker med al och enspån och korvarna knyts för hand i naturtarm.
Vi använder inga E-nummer förutom i pastejen där vi har nitritsalt.

Prinskorvar, gårdsring, bratwurst, örtgrillare, chorizio, kabanoss,
kalkonskinka bara kokt och eller rimmad och rökt.
Pastej och paté.

Med andra ord: Charkprodukter behöver inga tillsatser! Nu visste ju vi som är intresserade av vad vi äter det redan, men det verkar som att både Livsmedelsverket och de flesta producenter samt mer eller mindre hela EU tror att E-nummer är en förutsättning för att kunna äta en korv. Icke säger jag och här är ett bra bevis.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar