torsdag 28 mars 2013

Mejl om prinskorven

Efter jag hade gjort mitt inlägg om nötprinskorven så kunde jag inte sluta att tänka på hur mycket konstiga tillsatser som den hade och nu har jag skickat ett mejl. Jag hoppas att det inte mottas som allt för snorkigt, för den tonen har jag inte alls haft när jag har skrivit. Så här ser det ut:

Hej,

För ett tag sedan så köpte jag för första gången nötprinskorv och smaken var det inget fel på, men sedan tänkte jag att jag skulle ta reda på vad den innehöll och det var inte lika uppmuntrande. Det var en ansenlig mängd ”ingredienser” i korvarna och natriumnitrit/E 250, som också fanns med i innehållsförteckningen kan eventuellt vara hälsovådligt, så det var inte så roligt att se att ni använder den tillsatsen.

Om man som kund vill ha en ren korv, utan onödiga tillsatser, men med mycket köttinnehåll, precis som den här korven har, vilken sort från ert sortiment ska man då välja? Eller är man hänvisad till E-nummerkorv om man nu ska vara väldigt tydlig?

Hälsningar Katharina Wallenborg


Tyvärr blir man lite uppgiven ibland och kanske skiner det igenom, men då får det väl göra det då. Trött blir man i alla fall på att ständigt jaga bra mat och sedan upptäcka ingredienser som man knappt har hört talas om, alltså konstiga tillsatser som är överflödiga, men som alla producenter (ofta påhejade av kostfolket) försöker övertyga oss om att vi måste ha. Man får vara tacksam för att mänskligheten under större delen av sin existens trots bristen på alla E-nummer har överlevt som ras. Men det finns säkert någon käck förklaring till att de ändå gjorde det, men att det var med nöd och näppe!

Jag passar samtidigt på att önska mina bloggläsare en Glad Påsk! För egen del så kommer jag att laga egen påskmat, men också köpa en sillburk och lite annat också påskgodis så klart, så visst blir det en del E-nummer i helgen, men man ska aldrig bli fanatisk. Ät och drick gott nu och njut av solen som förhoppningsvis kommer att skina på dagarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar