söndag 24 mars 2013

Kycklingfilé

Den 10 november 2009 skrev jag om kyckling för första gången på min blogg. Efter det har det blivit ett flertal inlägg. Den här gången retar jag mig återigen på tillsatser i frysta kycklingfiléer, men det är inga E-nummer som det handlar om, utan vatten och salt. Trots det så känner jag mig lurad. Vatten i rent kött! Varför? Jag köper inte för en sekund pratet om mörare kyckling, för det enda som händer är att det blir blaskigt i stekpannan. Kött som är behandlat som det ska är mört utan vatten, punkt!

Så här ser i alla fall innehållet ut i Kronfågels frysta kycklingfiléer:

kycklingfilé 87 %
vatten
salt

Salta kan jag för övrigt göra själv och vattnet som sagt var, det har jag ingen lust att betala för. Prata om att lura oss konsumenter. Hur många tror att det är 13 procent vatten i köttet? Inte naiva jag uppenbarligen, trots alla konstigheter som jag har stött på genom åren när det gäller innehåll. I det här fallet så tog jag nog Kronfågel för en mer seriös producent än vad de visade sig vara. Fast filéerna får komma med på min lista trots allt, eftersom de inte använder E-nummer i sin kyckling, för det slutade de med för länge sedan faktiskt. Alltid något bra, även om de kunde ha löpt linan ut och struntat i vattnet när de ändå höll på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar