onsdag 6 mars 2013

Annonsbladen och dess innehåll

Har ni någon gång tänkt på vad det är för mat som är med i annonsbladen från våra livsmedelsbutiker? Jag har tänkt på det ibland, men sällan verkligen tittat på det ingående. Det är nog mer så att jag har funderat över varför det är så många reavaror som man aldrig skulle handla. Jag har nog konstaterat detta med en viss förundran eftersom det är en omöjlighet att livsmedel tillverkas år efter år om ingen köper dem. Vem köper vissa varor och varför? Å andra sidan så ska jag inte vara allt för högljudd för jag köper nog en hel del som inte är så himla bra jag heller. Men jag har trots allt vissa gränser!

Nu sitter jag här med ett blad från en av våra större kedjor. Hur många tillsatsfria varor säljer de? Är de flesta lockvaror bra sådana, eller tillhör de kategorin tillsatsstinna? På första sidan är det endast en vara som jag gissar är tillsatsfri, men det är frysta kycklingfiléer så man ska inte vara allt för säker, även om det är ett bättre märke. Nästa sida verkar vara blandad kompott och den tredje är ganska bra. Fortsättningsvis så är jag inte alldeles imponerad måste jag säga.

Om man nu vill äta gott, nyttigt och tillsatsfritt, varför är det så svårt? Tänk om de kunde ha en liten symbol och då menar jag inte på det som är E-nummerfritt utan tvärtom; det som har tillsatser skulle ha en symbol. Fast sådant skulle väl aldrig Livsmedelsverket tillåta? De har en viss fallenhet åt E-nummer tyvärr.

Nästa gång som du får reklam i brevlådan eller på nätet, fundera över vad det är som reas och varför. Vill man locka till sig medvetna kunder eller bara sälja det man har utan vare sig tanke på nyttighet och moral? Moral nämner jag eftersom jag anser det omoraliskt att så många varor har tillsatser för att ge större inkomster. Men det är vi som understödjer det, så all skuld kan så klart inte läggas på producenterna. Vi kunder måste också ta större ansvar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar