fredag 8 mars 2013

Färdigköpta tårtbottnar

Ibland blir man bara så glad, precis som jag blev nu. Jag sitter och läser senaste numret av Allt om mat och jag har ju som bekant varit lite gnällig här på bloggen när det gäller olika mattidningar och deras bristande intresse för att skriva om tillsatser och så får jag se att tidningen skriver om färdigbakade tårtbottnar!

Betyget till de två som hade provsmakats blev endast 1 och det var ändå två stora märken som det handlade om. Å andra sidan, vem har någon gång hittat en färdigköpt tårtbotten som inte har smakat syntetiskt? Det går helt enkelt inte att ersätta en hemmalagad god sockerkaksbotten med en syntetisk fabrikstillverkad. Men nu till sak:

Det roliga med kommentaren i tidningen var just att man gnällde på alla E-nummer, vilka var upp till 10 stycken! Man häpnar! Mellan åtta och tio tillsatser utöver mjöl, ägg och annat som ingår i en tårtbotten. Inte undra på att de aldrig blir torra. Nej, en tårta på färdigköpt botten är en tårta som aldrig borde ha tillagats. Då är det bättre att köpa glass och göra glasstårta eller bjuda på något annat gott och att dessa bottnar säljs överhuvudtaget är för mig en gåta. Men smaken är som baken… Tyvärr i det här fallet får jag lov att säga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar