söndag 29 januari 2012

Funderingar när det gäller kött

Än en gång har jag fått anledning att fundera över innehållet i den här bloggen och vad mycket som jag har lärt mig de här åren trots att jag egentligen främst var nyfiken och ville lära mig mer om innehållet i det vi äter. Under resans gång så har mycket annat kommit med på köpet och det är saker som ibland är svårare att förhålla sig till och välja bort än E 142/guarkärnmjöl eller något annat trist innehåll.

Som framgår av rubriken rör mina funderingar djuren som vi äter. Jag har svårt för moraliserande kring köttätande och då framför allt på grund av att det är något vi är anpassade för att äta. Däremot så är det säkert så att vissa överkonsumerar kött, precis som människor överkonsumerar andra råvaror och livsmedel. Men det som bekymrar nu mig är att vi vet så otroligt lite om hur våra djur har det fram till dess att de äts upp. Jag bekymrar mig också för hur de har avlats fram och vill man vända på steken och utgå från oss människor, så får vi i en mycket stor omfattning en sämre råvara på grund av den här industrin.

För mig är det verkligen en gåta att inte media uppmärksammar det här mer än vad de gör. Vissa saker har jag en känsla av att man inte ens vill ta i. Varför? För det kan väl ändå inte vara så att de inte känner till hur smutsig industrin ofta är och då talar jag inte om lort i hörnen. Och visst, ibland debatteras det friskt, men sedan är det något nytt som ska avhandlas och då verkar man ha glömt hur det egentligen var och det gör att jag inte ser något större seriöst intresse från media. Jag kommer hur som helst att rota mer i det här och skriva om det jag får fram här på bloggen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar