onsdag 4 januari 2012

Grillchips

En av mina favoritchips sedan barnsben är grillchips. Trots det så vet jag faktiskt inte vad de innehåller, men nu ska jag ta reda på det. Grillchipsen är ju en klassiker och det betyder att många uppskattar smaken. Därför hoppas jag verkligen att innehållet är bra och med tanke på populariteten så borde man vara noga med det och att ha ett gott anseende. Det skulle i alla fall jag vara om jag tillverkade en av de mest populära chipssorterna.

Så här ser innehållsförteckningen ut:

potatis
solrosolja
kryddblandning: (lök, salt, maltodextrin, jästextrakt, druvsocker)
vegetabilisk olja
salthalt 1,8 %

Varför vissa ingredienser står inom parentes vet jag faktiskt inte och jag har inte skrivit fel om någon skulle tro det, för det är så som det står på påsen. Maltodextrin är stärkelse, men jag vet inte varifrån det kommer, för det står inte som ni ser, men det är förmodligen från majs eller potatis. Jästextraktet vet jag inte alls vad det innehåller. När det gäller "vegetabilisk olja" så är det inte långsökt att tro att det är palmolja då det ofta är det när inget står. Dessutom så finns det redan en vegetabilisk olja som är nämnd och det är från solros, så jag antar att den andra oljan är något annat.

Tills vidare så skriver jag inte vem som är tillverkaren av dessa chips. Jag får återkomma när jag vet mer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar