lördag 7 januari 2012

E-nummer eller inte?

Till och från så läser man i tidningarna om det här med E-nummer och de flesta verkar välkomna debatten om bättre och framför allt renare mat. Sedan finns det ju dem som hävdar att vi har bättre mat tack vare alla tillsatser, så man kan naturligtvis se på saker på olika sätt och vi har alla vår rätt till vårt eget tyckande. Men det jag vill komma till är att E-förespråkarna gärna kontrar med att vi som vill veta vad vi äter och som vill undvika tillsatser går för långt och kanske till och med tror att alla tillsatser är farliga eller onaturliga. Att de som undviker onödiga tillsatser skulle tänka på det viset tror jag är ytterst sällsynt. De som jag känner som är måna om att äta bra och ”rent” och även personer som jag läser om, har alla en sund syn på mat. Jag känner ingen som rakt av utesluter all mat med tillsatser eller tror att alla dito är farliga.

Sedan måste man fråga sig varför man vill undvika E-nummermat. För egen del har jag många gånger sagt att jag började blogga om det här för att jag till stor del var nyfiken på hur man som konsument kan navigera dit man vill om man nu inte har lust att betala för diverse konstigheter eller även naturliga för den delen, men i sammanhanget överflödiga ingredienser. Jag ville veta om det fanns alternativ eller om man var hänvisad till tillsatserna. För mig handlade det aldrig om någon fanatisk rädsla för vissa saker. Däremot så är jag nyfiken av mig och jag tycker att man ska granska saker. Genom mitt bloggande har jag också lärt mig att vissa tillsatser förmodligen är helt harmlösa, medans andra kan ge hälsoproblem, men det handlar också om vilka mängder som vi får i oss. Jag har även lärt mig att industrin ofta är anpassad utifrån att livsmedel ska ha tillsatser och att ställa om kostar pengar och ibland fortsätter man av den anledningen. Fundera gärna över varför vissa kan ta fram produkter utan tillsatser medans andra inte kan det. Fundera också gärna över hur så många trots allt "lyckas" plocka bort tillsatser efter att debatten har blossat upp.

Jag tycker att alla ska vara medvetna om vad de äter och vi ska starkt ifrågasätta vad vi betalar för. Däremot så föreslår jag ingen att bli fanatiker i frågan, för fanatism är inte bra i något sammanhang. Även om det är för en god sak så tror jag att man kan bli sjuk om man är alltför misstänksam och inte kan koppla av och äta en enda måltid utan att fundera över vad som finns i maten. Ät och njut, men var medveten och ifrågasättande!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar