onsdag 25 januari 2012

Smördeg, ny sort

Nu har jag testat en ny sorts smördeg. Ja om den är sprillans vet jag inte, men det är ingen sort som jag har köpt tidigare i alla fall och jag kände inte igen den, fast det kan ju bero på att jag sällan köper den här produkten. Om det här är en sort som håller vad den lovar, med andra ord innehåller smör, så kommer jag säkerligen att köpa den igen, men är det bara annan gegga i så blir jag verkligen ingen storkund framöver.

Ni som har läst min blogg sedan länge tillbaka vet att jag har skrivit om det här förr. Jag har bara hittat sorter som inte innehåller smör och det gäller både färsk och fryst smördeg. Är det inte vansinnigt irriterande? Uselt rent ut sagt! Men skam den som ger sig och gott är det dessutom, så nu föll jag nyligen för frestelsen. Det går så klart att göra egen, precis som det mesta går att göra själv, men att stå och kavla smör i flera tunna lager kräver sin kvinna.

Men nu kikar vi på innehållet i den här färska varianten av smördeg tycker jag. Så här ser det ut:

vetemjöl
vegetabiliskt fett (palm)
vatten
etylalkohol
socker
salt
surhetsreglerande medel E 330

Hm... Vi börjar med fettet som är palmfett. Jag får genast dåligt samvete då det här inte är någon ekologisk produkt. Skövlingen av regnskog är alltså inget problem för tillverkaren tråkigt nog och jag ska säga att det här är en kedjas eget märke och denna kedja utger sig för att bry sig både om miljö, kvalité och hälsa. Så här står det till och med på deras webb: "Givetvis ska vi hjälpa våra kunder att spara på miljön genom en större andel miljömärkta, ekologiska och närproducerade varor i vårt sortiment. Men vi ska också göra allt vi kan för att minska vår egen – och våra leverantörers – miljöpåverkan genom alla led i kretsloppet". Toppen säger jag, men varför gäller inte budskapet mer än på papperet? För jag kan omöjligt ta det här på allvar när man i sin egen produkt använder palmolja från oljepalmer som planterats där regnskog har skövlats.

Men vi går vidare, för det fanns mer att fundera över och det är etylakohol. På ne.se står det som förklaring: ”annan benämning på alkohol”. På livsmedelsverkets sajt står det att etylalkohol används som konserveringsmedel. Mängderna lär vara små för det smakar inte alkohol av smördegen, men jag blev ändå förvånad över tillsatsen.

Till sist har vi E 330, vilket är citronsyra. Bland annat förebygger det att produkten härsknar. Hur lång tid detta skulle ta annars har jag ingen aning om.

Ja det var en del att fundera över, men mest irriterande är så klart att det inte finns smör i smördegen. Vad borde den kallas istället? Fettdeg, palmdeg... jag vet faktiskt inte men absolut inte smördeg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar