måndag 2 januari 2012

Icas krossade tomater

Efter att jag hade gjort mitt blogginlägg igår så gick jag in på ica.se och kunde läsa följande: ”ICA-varor måste också vara framställda med god hygien, god djuromsorg och under bra arbetsförhållanden för de anställda. Dessutom ställer vi miljökrav vid tillverkningen av våra egna varor. Vi har byggt upp en hel organisation som bara jobbar med att testa och utvärdera att ICAs egna märkesvaror verkligen håller vad de lovar”. Det tycker jag är toppen och det där med arbetsförhållanden är så otroligt viktigt. Det är så lätt som kund att bara fundera över priset och det är viktigt, inte minst om man är en större familj. Då blir det lätt tusenlappar som kan märkas väldigt väl i plånboken om man inte är en medveten konsument när det gäller priserna.

Trots detta så vill väl ingen hoppas jag att låga priser ska vara till vilket pris som helst. Tyvärr är det ju så att det som kanske är några få extra kronor bara för oss är skillnaden i en familjs väl och ve. Jag är glad att vi har blivit mer uppmärksamma på sådant här. Däremot så vill jag att om jag betalar mer för något, så ska det vara för god kvalité och sådant som gör skillnad för dem som är med och tar fram vår mat i ofta fattiga länder.

Jag skickade förresten det här mejlet till Ica. Vi får se vad de svarar.

Hej, jag köpte era krossade tomater (Ica) och vill säga att jag är glad över att de är tillsatsfria, men jag undrar lite om hur de är odlade med tanke på miljön.

Det blir säkert ett positivt svar, med tanke på vad som står på webben, men det kan vara intressant att få lite mer information hur som helst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar