tisdag 10 januari 2012

Svar om tomaterna

Den 2 januari så skrev jag om krossade tomater som jag hade köpt. Innehållet var bra, men jag blev nyfiken på hur de hade odlats och skrev ett mejl till Ica. Idag fick jag svar och så här säger de:

Hej!

Tack för att du har hört av dig till oss.

Tomaterna kommer från Italien och produkten är tillverkad där. De transporteras med tåg från Italien till vårt lager i Sverige. Därifrån med lastbil ut till butikerna. Skillnaden mellan de ekologiska och de "vanliga" krossade tomaterna är att de
ekologiska tomaterna har odlats utan bekämpningsmedel.

Du är alltid välkommen att höra av dig till oss. Vi hjälper gärna till!

Med vänlig hälsning
ICA Kundkontakt
Maria Hjelmar


Bra svar även om de inte utvecklar vilka bekämpningsmedel som har använts. När det gäller transporter så är de flesta av oss angelägna om att inte köpa livsmedel som har transporterats allt för långt och när det gäller råvaror som till exempel tomater så har vi ju begränsat av den varan här hemma. Det gör att mycket av det svenska kan vara odlat i växthus, vilket kräver en hel del energi, så ibland kan valet att handla något från utlandet ändå vara helt okej och till och med bra. När det gäller just den här produkten så kan jag inte säga vilket som är bäst, men tåg från Italien låter ändå helt okej.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar