måndag 11 juli 2011

Vägkrogar

Vägkrogar är inget som jag har funderat på att skriva om här, även om jag många gånger har retat mig på det dåliga utbudet, men efter att ha varit ute och åkt i helgen så finns det inget som jag känner är mer angeläget faktiskt. Vilket uselt utbud av så kallad mat det är efter vägarna. Och det spelar ingen roll var man åker heller, det har jag tydligt lärt mig genom åren. Tyvärr är det ofta svårt att hitta bra mat även när man åker i andra länder. För vem orkar med alla dessa hamburgerkedjor hur länge som helst? Eller korvkioskkedjor som det också finns en del av.

Allt smakar inte illa, men man får dessvärre allt för många gånger en smak av något syntetiskt svampigt när man äter på dessa ställen. Man har fått i sig något, men man får ingen behaglig mättnadskänsla. Det finns en och endast en anledning att stanna vid dessa ställen och det är att man är hungrig, blodsockret är på väg ner och man faktiskt behöver någon form av energi. Men varför ska det vara så svårt att hitta något som smakar naturligt, är nyttigt, mättar och samtidigt är gott?

När man är ute och åker långa sträckor och passerar alla små orter, ofta med stora fält av odlingar och bondgårdar, så kan man inte låta bli att undra varför ingen utnyttjar det faktum att vi konsumenter har blivit mer medvetna om vad vi stoppar i oss. Istället för att öppna ytterligare en snabbmatsrestaurang med plastig inredning och mat med svampig karaktär, borde man välja att öppna en restaurang med riktig mat och gärna närodlat. Finns det någon som hellre äter mat med smakämnen från laboratorier än mat som har smak från ingredienserna som de är tillagade av? Jag vet att man inte ska förundras alltför lätt över saker och ting, men finns den personen som väljer det första så blir i alla fall jag förvånad. Det borde vara en klockren affärsidé, för vi konsumenter kräver mer än bara bukfylla.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar