torsdag 21 juli 2011

Grön sparris i glasburk från Green giant

För första gången (kan ha varit andra) så köpte jag nyligen grön sparris på burk och jag ska erkänna att jag var helt inställd på att det skulle vara tillsatser i den. Emellertid hade jag bråttom och behövde sparris till ett recept och tog burken utan att läsa. Så det blev en positiv överraskning att se den här föredömliga innehållsförteckningen:

grön sparris
vatten
salt

Jag äter inte sparris väldigt ofta även om det är gott, men det är en råvara som jag helt enkelt inte har för vana att använda. På kul sökte jag på "recept" på webben och fick 182 000 träffar för grön sparris. Så vill man vidga sina vyer inom matlagningen när det gäller denna milda och goda grönsak så är det inga problem.

Vill du odla den själv så kan jag berätta att det är en perenn växt och sådana gillar jag. Har själv gräslök på balkongen och den får stå kvar ute i krukan hela vintern och plötsligt i slutet av vintern eller början på våren så börjar det växa utan att jag ens har hunnit vattna. Om sparris är lika tåligt vet jag inte, men det är värt att prova att odla själv om man äter det ofta. Inget smakar ju som det man odlar själv. För övrigt kommer både vit och grön sparris från samma växt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar