torsdag 14 juli 2011

Färsk kyckling utan så kallad marinad

Fungerar det? De fabrikanter som jag hittills har varit i kontakt med hävdar att de tillsätter vatten (en ansenlig mängd i vissa fall) både i fryst och färsk kyckling för att jag som kund ska slippa torrt kött. Detta avfärdar jag inte rakt av, men, jag är skeptisk faktiskt. Någon form av grund finns det säkert, det har jag inte kunskap om att inte tro på, men man blir lite fundersam när man plötsligt ramlar över färska kycklingfiléer utan ens ett gram vatten tillsatt och de smakar som vanlig kyckling. Inte alls torrare. Det är inte alltför långsökt att tro att det extra vattnet även är tillsatt för att köttet ska väga lite extra. Sedan kan vi ju bara gissa vem som får betala för det.

Den här kycklingen kommer från ett gammalt företag som heter Tallegg och ligger i Estland. Nu ska man inte ha fördomar, men jag vet att djurhållningen inte alltid är lika bra utomlands som i Sverige, så jag hoppas att de är uppfödda på ett värdigt sätt, men det är helt klart ett plus att köttet är fritt från både vatten och E-nummer. När det är mycket vatten i så blir det för övrigt nästan kokt ibland. Men allt för kunden!

Det finns ingen hemsideadress på etiketten, men jag hittade sajten på en gång när jag sökte på webben. Tyvärr verkar det inte finnas någon information om djurhållningen, så det kommer jag att mejla och fråga om. Den är ju nog så viktig. Men sammanfattningsvis så kan man nu konstatera att det inte är några problem att tillaga färskt kött utan vatten och konserveringsmedel plus annat som ibland skickas med. Det gäller som sagt var att läsa innehållsförteckningen väl.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar