onsdag 13 juli 2011

Svar om glass och fabrikstillverkning

Häromdagen så skrev jag om den glass som säljs av en bil här i krokarna. Jag skickade ett mejl till företaget eftersom jag hoppades på att de hade uppdaterat sitt sortiment till det bättre och de svarade med vändande mejlpost. Tyvärr fanns inte någon sådan glass. Men när de ljög och sa att det inte går att tillverka glass i fabrik med endast naturliga råvaror och jag påpekade att det visst går eftersom andra gör det, så tog det slut på vår diskussion. Inte ett pip har jag hört. Visst kan det bero på annat än att de blev överbevisade, men jag tror att diskussionen blev besvärlig.

Jag funderade återigen idag på det här med glass och att de riktar sig till barnfamiljer, vilket känns oetiskt. Säkert så är det inte hela världen med några glassar då och då, men många barn har allergier och som förälder är det inte lätt att hålla reda på tillsatsdjungeln och vad som kan påverka i olika riktning. Det händer att jag själv köper tillsatsglass till min son, även om det är ytterst sällan. Det händer även att jag själv äter den också, om än ytterst sällan. Tyvärr är utbudet av bra glass minimalt och den är dessutom flera gånger dyrare. Det gör inte att man enkelt kan handla bra glass.

I helgen var vi med svärföräldrarna på deras campingplats och blev bjudna på glass och gott var det så klart. Men vad finns det för alternativ när man köper styckglass? Inga för den som vill äta glass på naturliga råvaror. Det är i alla fall min erfarenhet. Trist, men sant (förmodligen)!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar