måndag 18 juli 2011

Polarkaka

Det här brödet gillar jag verkligen, men jag har en svaghet för söt mat. Tyvärr kanske man ska säga, men bröd med sötma är inte dumt. Jag minns inte om jag någon gång verkligen har läst och begrundat innehållet i brödet. Jag har nog bara kollat som hastigast, men inte funderat så mycket mer på det. Kanske på grund av att vi inte har polarkakor hemma så väldigt ofta, men de är goda till smörgåstårta och pizzasmörgåsar tycker jag. Nu är det hur som helst dags att lusläsa innehållsförteckningen och den lyder så här:

vetemjöl
vatten
siktat rågmjöl
sirap
jäst
socker
vetegluten
vegetabilisk olja (rapsolja)
fiber från sockerbetan
salt
fermenterat vetemjöl
emulgeringsmedel (mono- och diglycerider av fettsyror, mono- och diglyceriders mono- och diacetylvinsyraestrar)
bakpulver (hjorthornssalt)
fruktsocker
mjölbehandlingsmedel (askorbinsyra)
enzym

Jisses! Det var en innehållsförteckning som heter duga. Sedan undrar man ju om det är tänkt att vi vanliga konsumenter ska läsa detta och förstå rakt av? Jag har svårt att tro det, så jag kikar vidare på påsen i hopp om att få en förklaring till först och främst det här: "emulgeringsmedel (mono- och diglycerider av fettsyror, mono- och diglyceriders mono- och diacetylvinsyraestrar)". Det fanns ingen, så jag får lov att mejla dem.

"Fiber från sockerbetan" är inte dum den heller. Det är alltså en enda fiber tillsatt?

Jag hoppas kunna återkomma om det här så snart som möjligt. Som konsument så har man rätt att veta vad man äter och det vet i alla fall inte jag efter att ha läst det här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar