lördag 7 maj 2011

Vit fläderdröm

Så tjusigt namn har ett te som jag nyligen köpte. Vidare står det på påsen att det är ett "vitt te med smak av fläder och äpple". Jag kan gissa att det låter väldigt gott om man tycker om te (vilket jag tyvärr inte själv gör). Men vad innehåller det egentligen? Så här ser innehållsförteckningen ut:

vitt te (Bai mu dan)
aromer (2 %) med smak av fläder och äpple

Det står inget om aromerna, alltså var de kommer ifrån, vilket jag tycker är väldigt dåligt. När jag slår upp ordet "arom" i en uppslagsbok som jag har här hemma så är förklaringen följande: "Tydlig doft som är kännetecknande för visst ämne". På en stor sajt på nätet så säger man så här: "Det vi känner när vi äter och dricker, dvs den sammanlagda smakupplevelsen där flera sinnen bidrar". Det finns säkert många intressanta förklaringar på detta ord, men klart är att det inte handlar om ursprung utan det kan vara smak eller doft från vad som helst.

Jag får lov att mejla och fråga och förhoppningsvis så blir det ett bra svar som jag kan lägga ut tillsammans med namnet på teproducenten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar