torsdag 12 maj 2011

Färskost med paprika och chili

Igår smakade jag en färskost med paprika och chili. Det var säkert ingen ny sort, men jag hade inte ätit den tidigare vad jag minns. God var den hur som helst. Ofta läser jag vad saker innehåller innan jag handlar, men den här gången så gjorde jag inte det, så om den var utan onödiga tillsatser eller inte vet jag inte. Men det ska jag ta reda på nu. För övrigt så är ju paprika och chili väldigt bra grönsaker, även om det nu är små mängder i en sådan här ost, men grönsaker med skarpa färger är hur som helst nyttiga för oss.

Så här ser innehållet ut i osten:

fransk färskost
vatten
grädde
salt
tomatkoncentrat
paprika (0,5 %)
chili (0,1 %)
aromer (veteprodukter)
färgämne (paprikaextrakt)

Ja det låter väl helt okej, men så mycket grönsaker var det ju inte i osten. Fast nu var det ju inte det som jag var ute efter först och främst, för då hade jag gått till grönsaksdisken. Osten kommer från Cantadou.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar