lördag 28 maj 2011

Varför går det så trögt?

Det undrar jag verkligen. Nu har jag bloggat i två år och två dagar och jag var nog mer optimistisk i början än vad jag är nu till att förändringen på grund av etik och hälsa skulle påverka livsmedelsbranschen snabbare. Jag trodde också att kraven från oss konsumenter skulle bli större än vad de har blivit. Jag tror emellertid fortfarande att förändringen kommer att ske, men det är helt uppenbart att det inte kommer att gå så snabbt som många av oss önskar. Och vad är tillräckligt snabbt kanske någon undrar och det är inte så att jag har något speciellt datum satt för när till exempel för hälsan skadliga E-nummer ska vara borta. Jag önskar bara att vi inte så enkelt stoppade i oss sådant vi inte vet hur det påverkar oss.

Vidare så skyller jag viss del av problemet på den fetthysteri som råder. Det är inte så att jag på något vis ifrågasätter att fett i för stora mängder är negativ för hälsan och jag ifrågasätter inte heller att vissa fetter är mer skadliga än andra. Däremot så ifrågasätter jag mycket starkt den bransch som finns och som förespråkar allergiframkallande lågfettprodukter framför produkter med mer fett. Speciellt i de fall där det går att få mat med precis samma mängd fett i en färdig rätt men där man ändå anser att tillsatsstinna produkter är att föredra. Jag tänker på bland annat lågfettprodukter från mejeriindustrin. Ska du göra en sås så kan du välja två vägar. Du köper en lågfettprodukt och får kanske fruktkärnmjöl med på köpet. Denna tillsats benämns också som E 410 och även om vissa anser den helt ofarlig, så är det troligt att den kan ge besvär för vissa allergiker. Själv är jag inte övertygad om att den inte påverkar andra också och det är så otroligt många människor som idag har allergiska besvär. Vad är hönan och vad är ägget?

Men tillbaka till såsen. Det andra alternativet är att du köper en högfettprodukt utan tillsatser och använder i din sås men du tar en mindre mängd och späder med något annat som vatten eller mjölk till exempel och får ner fettmängden till samma procent som i den andra såsen, men du slipper ett enda E-nummer. Hur kan valet ändå för många som ger sig ut i hälsobranschen falla på E-nummersåsen? Totalt obegripligt och här finns alltså mycket kvar att göra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar