fredag 6 maj 2011

Kellogs corn flakes

Corn flakes finns det en uppsjö av och nyligen skulle jag prova ett nytt recept med kyckling där faktiskt corn flakes ingick. Jag köpte ett paket från Kellogs och innehållet var över förväntan, för jag var helt inställd på att det skulle finnas någon konstig tillsats i flingorna, men det gjorde det alltså inte. Så här ser innehållet ut:

majs
socker
maltextrakt (korn)
salt

Inte illa! Man är så van diverse konstigheter i livsmedlen så man blir nästan förvånad när det inte finns onödiga eller onyttiga tillsatser i dem. Det leder mig till en liten förklaring för er som inte har följt min blogg så länge. Jag började blogga av nyfikenhet för att se hur lätt eller svårt det är att hitta mat, godis, snacks och så vidare utan tillsatser. Inte för att alla är farliga, men det finns etik i det hela också anser jag. Varför ska jag betala för utfyllnad som endast gör att tillverkaren tjänar mer pengar samtidigt som jag äter eller dricker sådant som därigenom får sämre kvalité eller inte smakar lika gott? Dessutom så är jag nyfiken på om det verkligen går att äta helt tillsatsfritt om man absolut skulle vilja det och det verkar inte helt enkelt faktiskt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar