onsdag 18 maj 2011

Mixed Greek olives från Änglamark

Ja de kanske borde heta "Blandade grekiska oliver" och på baksidan av etiketten står det faktiskt "Blandade oliver med kärnor". Hur som hels: idag när jag skulle köpa oliver så fanns det några sorter som jag inte kände igen och den första som jag läste på hade konserveringsmedel i sig och den andra hade inga tillsatser och det var alltså Änglamarks oliver och de fick det bli.

Kravet som jag hade först och främst var att det skulle vara svarta oliver med kärnor eftersom de smakar mycket mer än urkärnade, som för övrigt lika gärna kan vara gröna oliver som är färgade (fusk så det skriker om det). Nu blev det dock en burk med blandade gröna och svarta och det går bra det med. De svarta oliverna är kalamataoliver och de är än så länge mina favoriter. Är du osäker så köp den sorten och du blir inte besviken.

Innehållet då? Vad finns det mer än oliverna? Jo, det här:

gröna oliver
svarta kalamataoliver
lake (vatten, ättika, salt)

Extra bra känns det att läsa att det är Kravodlade oliver från Grekland och det är alltså inga kemiska bekämpningsmedel använda vid odlingen och heller inget konstgödsel. Vidare kan jag berätta att burken håller sig till februari 2013 och det utan konserveringsmedel om den inte öppnas. Man kan undra varför vissa väljer att tillsätta konserveringsmedel när man ändå kan få så lång hållbarhet. 24 månader står det på burken att de håller från att de produceras. Det duger bra tycker jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar