onsdag 25 maj 2011

Clubs

Ja det är namnet på en slags kex som även benämns "party clubs" på påsen. Det är små salta, runda och goda kex som har tydlig smak men ändå inte tar över utan låter den goda osten som man gärna lägger på framträda.

Ska man handla kex så finns det en hel del att välja på, men det gäller att läsa vad de innehåller, för det kan skilja ganska mycket. Ibland är man emellertid lite slarvig och har man extra bråttom så är det lät att bara slänga ner något i vagnen som ser gott ut. Så var väl fallet när vi köpte de här kexen. Vi läste inte innehållet utan bara vad det var för typ av kex och vi gillar när det är lite salt på så det fick bli de här. Men nu är det dags att se om vi gjorde ett bra val i blindo eller om vi borde ha tagit oss tiden att läsa.

Så här ser innehållet i kexen ut:

vetemjöl
vegetabiliskt fett
härdad vegetabilisk olja
socker
maltextrakt
bakpulver (ammoniumhydrogenkarbonat, natriumhydrogenkarbonat)
salt
helmjölkspulver
jäst

Det var en hel del mer än vad jag hade tänkt mig om jag ska vara ärlig, men en lång lista är inte nödvändigtvis detsamma som att något är dåligt. Däremot så gillar jag inte att det är härdat fett i kexen, för det är inte bra för hälsan. Det står för övrigt inte varifrån fettet kommer och det kan allstå mycket väl vara palmfett vilket många använder trots att det tär på jordens resurser. Nej, det här är inga kex som jag kommer att köpa igen.

Dessutom: jag fick leta en stund innan jag hittade innehållsförteckningen, för den var minst sagt otydlig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar