onsdag 5 april 2017

Kryddig rökt sojakorv

Det här var väl inte det godaste som jag har ätit, det får erkännas, men nu har jag smakat och nu vet jag det. Dock så smakade korvarna aningen bättre än vad jag hade räknat med, så det kunde ha varit värre. Dottern hade köpt dem, men de visade sig innehålla gluten, så hon gav dem till mig. Men vad mer innehåller de då?

Ingredienser:

rehydrerat vete- och sojaprotein
invertsocker
druvsocker
hydrolyserat majsprotein
salt
kryddor och örter (vitpeppar, koriander, ingefära, svartpeppar, muskotblomma)
potatisstärkelse
vetegluten
arom
vetestärkelse
växtextrakt (majs, raps)
surhetsreglerande medel (E 330)

Wow! Det var en lista som heter duga. Vad döljer sig bakom alla dessa "fina" ingredienser mån tro? Rehydrerat vete är sannolikt inget annat än att det har tillförts vätska, men jag ska ta reda på exakt vad det är och återkomma. Invertsocker kommer från en sockerart som heter sackaros och har en konserverande effekt. När det gäller hydrolyserat majsprotein så får jag visserligen ett antal träffar, men jag är inte säker på att jag hittar korrekt information om det, så jag frågar när jag mejlar om vete- och sojaproteinet.

E 300 är citronsyra, något som finns i mängder av livsmedel. Harmlöst säger vissa, inte alls säger andra. Så här står det på Äkta varas webbplats: "En del personer uppger sig få allergiska reaktioner eller överkänslighetsreaktioner av tillsatsen citronsyra, vilket skulle kunna ha att göra med eventuella rester av mögel, mögelsporer eller mögelbiprodukter i tillsatsen. Vi känner dock inte till någon forskning som stödjer detta och EU:s matsäkerhetsmyndighet EFSA menar att biotekniskt framställd citronsyra är säker."


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar