måndag 24 april 2017

E 211-svar

Idag fick jag svar på mitt mejl om konserveringsmedlet i sillen som jag skrev om. Jag kopierar in mitt mejl först och sedan svaret.

Hej, till påsk köpte jag er Brantevikssill som var väldigt god. När jag läste innehållet i den så hittade jag dock konserveringsmedlet E 211, som jag vet kan vara dåligt för hälsan. Finns det inget bättre konserveringsmedel att använda? Eller skulle det gå att göra sill utan?

Hälsningar Katharina Wallenborg


Svar:

Hej Katharina!

Tack för att du hör av dig!

Vi använder endast de tillsatser som är godkända av Livsmedelsverket.

Mat som inte konserveras på något sätt och som förvaras under längre tid blir till slut förstörd av bakterier, jästsvampar eller mögel. Även om livsmedlen förvaras kallt pågår förstörelseprocessen, om än långsammare.

Maten kan också bli direkt farlig att äta, eftersom såväl bakterier som mögel kan bilda gifter (toxiner) och dessa är doft och smaklösa.

Sill är en produkt som dessutom ska konsumeras kall och då är konserveringsmetod extra viktig.

E211 är natriumbensoat, den mest använda inom gruppen och det använder man även i hemmet vid exempelvis syltning.

Om du lägger in sill hemma går det bra att utesluta, om sillen ska konsumeras inom en inte alltför lång tid.


Välkommen att höra av dig till oss om du har några fler frågor eller funderingar!


Ha en fortsatt bra dag!

Med vänlig hälsning

Marie Engberg


De var snabba att svara och mejlet var trevligt, även om jag inte fick veta ifall det fanns något annat alternativ av konserveringsmedel som de skulle kunna använda.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar