tisdag 18 april 2017

Påskmat och Branteviks sill

Jaha, då var påsken över för den här gången då. Det blev en del god mat, som vanligt, och än finns det rester kvar att äta upp eller frysa in. Sillen håller sig dock ett bra tag till. En av sorterna som jag köpte var Branteviks sill. (Vem Brantevik är framgår inte, men sillen är väldigt god hur som helst.) Den är MSC-certifierad, alltså hållbart fiskad. Bra!

Innehållet då? Så här ser det ut:

marinerad sill i bitar (salt, ättika)
socker
vatten
lök
dill
citronpeppar
vitpeppar
kryddpeppar
lagerblad
konserveringsmedel E 211
ättika

E 211 är syntetiskt framställt och så här säger Äkta vara om kända hälsorisker: "Kan ge upphov till överkänslighetsreaktioner, i form av t. ex. astmaanfall och utslag, särskilt hos personer som inte tål acetylsalicylsyra." Jag hänvisar ibland till dem då jag vet att de jobbar seriöst och inte bara gissar eller tror, som en del andra tyvärr. Webben är nämligen full av så kallad information, men jag är alltid noga med vad jag skriver för att ingen ska behöva tvivla på det som står i min matblogg.

I övrigt så är innehållet alltså bra, men jag ska mejla och fråga XXX varför just natriumbensoat används.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar