onsdag 12 april 2017

Om matsvinn igen

Det känns som att jag skulle kunna ägna hela den här bloggen till att bara prata om matsvinn och hur mycket vi slänger och vilken överkonsumtion vi ägnar oss åt, men det ska jag naturligtvis inte, men då och då så känns det relevant att ta upp det. Nej, ingen är perfekt och mycket som jag själv äter, äter jag för att det är gott och inget annat. Jag vet att chips inte tillför något för hälsan, men jag äter det ändå. Samma sak med majonnäs, det skulle gå att hoppa över många gånger, men det är gott ibland så jag äter det i alla fall. Vin påstår vissa är gynnsamt för hälsan i måttlig mängd, men inte är det därför som jag dricker det, utan återigen för att det är gott. Så även om jag slänger väldigt lite av de livsmedel som jag köper, så är jag med och tär på jordens resurser bara för att jag kan. Jag, precis som andra, tycker om att unna mig lite gott då och då. Men det hindrar inte att vi ändå är medvetna konsumenter för att inte tära på jordens resurser mer än nödvändigt. Skulle vi alla vara det så skulle vi göra en enorm skillnad trots allt.

Jo, jag tror att mycket handlar om medvetenhet, för annars så är det slentrian och mycket köpt slentrianmässigt. Endera så äts det upp, till förtret för hälsan, eller också så slängs det och har producerats ännu mer i onödan. Nästa gång du handlar, fundera över hur stor mängt du verkligen behöver. Jag anklagar ingen som vill äta gott, men kanske den där blodiga biffen inte behöver vara på 200 gram, utan det räcker med 150. Om man köper plockgodis så kanske det går att köpa lite mindre och ändå vara nöjd. När jag äter mina smörgåsar på morgonen så kanske två räcker och den där tredje äts av bara gammal vana. Det är ju det som görs i vardagen hos alla oss människor som påverkar på totalen. Om vi alltid tänker efter före så skulle vi spara väldigt mycket på jordens resurser, för allt som produceras kräver energi. Den sektor (enligt Naturvårdsverket) som till exempel är en av de mest vattenkrävande, är just livsmedelssektorn. Den här sektorn är också ett stort problem med tanke på alla miljögifter som används, så det finns verkligen anledning att tänka efter före här.

Men om du nu har råkat handla på dig för mycket mat, släng den inte. Nu är det snart påsk och vi bullar upp och självklart så ska vi få äta och njuta av det goda, men blir det gravad eller rökt lax över, släng in den i frysen. Även den kallrökta går att frysa och sedan så kan du använda laxen i pastasåser, smörgåstårta eller på pizza. Överblivna ägg är jättegott att hacka och blanda ner i röror och ha på smörgåsen. Råkar du få lite bröd liggande så att det känns torrt, gör ströbröd av det. Prinskorvarna blir jättegoda i pytt i panna och potatisen kan du blanda ner i degen om du bakar bröd. Eller också så gör du potatissallad av den. Men vad du än gör, släng inte maten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar