onsdag 1 januari 2014

Tablettask

Ja en sådan fick jag för ett tag sedan när jag var på konferens i en annan kommun. Det var goda tabletter, men jag gissar att innehållet inte är lika positivt. Det brukar inte vara det i sådant här.

Ingredienser:

socker
glykos
majsstärkelse
salmiak
äppelsyra
aromer
färgämne E 120, E 141, E 150, E 160a, E 163, E 171

Det blir ett wow igen! Sex olika färgämnen; det är faktiskt rekord när det gäller innehåll överhuvudtaget när det jämförs med annat som jag har ätit. Vi betar av dem i ordning och det första, E 120, kan ge allergireaktioner. Färgen kommer för övrigt från lushonor. E 141 har inga kända risker, E 150 är också okej och det kommer från socker och är alltså inget onaturligt. E 160a kommer från grönsaker och är också en harmlös tillsats. Samma med E 163 som utvinns ur frukt och det sista, E 171 är också helt okej. Glykos är däremot en trist tillsats, om än ingen E-nummertillsats, som ger högt blodsocker och som ibland används då det är billigare än socker. Men det handlar även om konsistens, så i vissa fall så kanske man får acceptera det, även om jag lutar emot att det vore bra att få bort det, speciellt när det finns i mat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar