söndag 26 januari 2014

Allmänna funderingar

Ibland funderar jag på både det ena och det andra rörande det som vi äter. Nästan alltid när jag har dessa funderingar så tänker jag även på all stelbenthet och i min värld märkliga rekommendationer som finns. Tillhör man som jag gör den del av befolkningen som är tveksam till om rekommendationerna av E-nummermat verkligen kan vara det bästa för vår kropp så möter man väldigt ofta människor som har en helt annan syn på det här med vad vi bör äta.

Eftersom det kan ta lång tid innan man ser effekterna av vad vi stoppar i oss så är det svårt att veta om man har rätt även när man känner det ända in i märgen. Fast de på andra sidan känner sannolikt precis likadant. Trots det så kommer jag aldrig att backa när det gäller att jobba för tillsatsfritt och naturligt och jag blir glad varje gång som jag hör att ytterligare någon står upp för det som är naturligt.

Sedan flera kommer till exempel inte ett enda margarinpaket över tröskeln här hemma, men det gjorde det förr och jag grämer mig över att jag har bakat med smörjan, men det gjorde jag alltså förr. Det här är absolut inget påhopp på dem som fortfarande använder margarin, men gör du det så läs gärna om tillverkningen av det. Sök på nätet, du får träff på en gång.

Jag är även fascinerad över debatten om skolmat och jag är övertygad om att de experter som rekommenderar smör eller Bregott istället för annat margarin har rätt. Jag tror också att de kockar som köper vispgrädde i stället för lågfettprodukter gör barnen en stor tjänst. Avslutningsvis så vill jag säga att jag även tror att de måltidsrekommendationer som finns kommer att ändras drastiskt inom några år.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar