tisdag 7 januari 2014

Smörfett

Söndagen för en dryg vecka sedan så skrev jag om choklad och den innehöll bland annat smörfett. Ärligt talat så är jag inte säker på vad det är; endera brukar man prata om smör eller fett, kanske matfett, men inte smörfett, inte jag i alla fall. Jag ska därför ta reda på vad det är. Enligt Livsmedelsverket så innehåller smör 80 procent smörfett. Jag fortsätter söka på en annan sida på webben där frågan om smörfett och om det innehåller mjölk debatteras och utifrån trådarna så vet jag nu att det som kallas för smörfett är det fett som smör innehåller, alltså 80 procent. För många är säkert det här glasklart, men för mig var det inte det, men skakar någon på huvudet så bjuder jag på det!

Just när det gäller olika ingredienser och tillsatser så finns det så många begrepp, så jag ville vara säker på vad det var och kanske finns det någon annan som var lika osäker som mig och som nu inte behöver vara det längre.

Nu vet jag i alla fall vad som menades med ingrediensen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar