lördag 25 januari 2014

Livsmedelsverket om fläskytterfilé

Jag är nyfiken på vad Livsmedelsverket tycker om att man kallar kotlett för filé. Verket brukar ju reagera på lur så att säga och det här är ju både att lura och vilseleda i allra högsta grad. Jag ska skicka ett mejl till dem och ställa lite frågor och så här ser det ut:

Hej,

Som konsument så stöter jag oftare och oftare på namnet fläskytterfilé. Jag har frågat ett par handlare varför de kallar benfri kotlett för filé och får bara bortförklaringar till svar. Jag har även gått in på er sajt för att läsa om det här, men jag får endast en träff på fläskytterfilé och det är ett dokument om luncher i Jönköpings län och inget om namnet som sådant. Hur ställer ni er till denna falska marknadsföring? Köttet har dessutom tillsatser, sannolikt eftersom det inte är filé egentligen och alltså är segt. Som kund blir jag väldigt irriterad på att man får göra så här. Vet ni om någon har gjort en anmälan i just den här frågan?

Hälsningar Katharina Wallenborg


Hjälp till och påverka det här. Inte kan det vara rätt att man får hitta på ett annat namn och bara för att "alla andra" också gör det så blir det inte mer rätt. Men det känns som att det är den attityden som man har intagit.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar