tisdag 28 januari 2014

Melts cheese

Melts cheese är namnet på en ny sorts kex som jag provade nyligen. Ja om de är nya på marknaden ska jag låta vara osagt, men jag hade i alla fall inte provat dem. Helt okej i smaken, men nu ska jag kolla innehållet också. Texten är löjligt liten och jag hoppas att jag kan läsa vad som står. Jag gör ett försök.

Ingredienser:

vetemjöl
vegetabilisk olja
torkad ost (9 %)
färgämne annattoextrakt
socker
torkad lök (4 %)
naturliga aromer
bakpulver (ammoniumbikarbonat, natriumkarbonat)
vallmofrön
salt

I den mycket svårlästa innehållsförteckningen så står det även att detta är vetekex med ost och lök.

E 160b som är E-namnet på annattoextraktet kommer från en buske vid namn Bixa orellana. Inga kända hälsoeffekter för detta färgämne och det är ju bra. Ammoniumbikarbonat är ett gammalt namn för hjorthornssalt och jag vet inte varför man väljer att använda det då säkerligen ett fåtal känner till namnet. Oavsett namn så är det här ett kemiskt jäsmedel. E 500, natriumkarbonat, är inget annat än bakpulver. Det kan vara både syntetiskt och naturligt framställt. Till sist så blir man lite nyfiken på "naturliga aromer". Bara för att det är naturligt så behöver det inte på något vis vara tilltalande att stoppa i munnen. Jag ska mejla och fråga vad det är för något. Samtidigt så ska jag höra varför texten är så liten så att det trots att man sitter hemma i lugn och ro tar en lång stund att läsa vad kexen innehåller.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar