måndag 6 januari 2014

Klassisk gravlaxsås

Till mitt förtret så blev det för stressigt att hinna med även hemmagjord gravlaxsås till julbordet. Inte för att den köpta smakar dåligt eller så, tvärtom, men det är ju en annan känsla med hemlagat och det blir framför allt en bättre produkt då man slipper tillsatser. Hur som helst så provade jag en ny sort den här gången och det var en ekologisk variant. Ingen som jag kände igen, men nu är jag heller ingen storkonsument av detta livsmedel.

Jag undrar om innehållet är bättre än annars; det vore trevligt, men KRAV-märkt är ju ingen garanti för detta, så vi kollar.

Ingredienser:

vatten
rapsolja
socker
senapsfrö
vinäger
ättiksprit
salt
dill
kryddor (bl.a. kanel)

Fantastiskt! Det här är den första sortens gravlaxsås som inte har några E-nummer tillsatta, i alla fall som jag har sett. Det är Druvan som gör den. Att den dessutom är ekologisk är ju ytterligare ett plus.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar