tisdag 26 november 2013

Vin och dess tillsatser

Ja det finns väl ingen svensk som har missat vindebatten som rasar för tillfället. Det är bra att diskussionen nu äntligen förs tycker jag och att den här frågan har kommit i fokus och jag måste säga att jag har nog varit lite naiv för egen del när det gäller vad vin egentligen innehåller mer än vindruvor. Vid några tillfällen så har jag bloggat om vin, men det har väl inte blivit någon djupdykning tyvärr och det som jag har fått fram har inte gjort att jag har haft anledning att tro att det är så illa så att det är tillsatserna och inte alkoholen som ger vissa baksmälla!

På Systembolagets sajt kan man läsa att det är EU som reglerar tillsatserna och så är det ju för alla livsmedel. Alltså inget märkligt med det. Problemet är väl snarare bristen på krav att redovisa innehållet. Det skiljer sig mot andra livsmedel vilket är obegripligt. Visst kan någon mena att vin inte är mat och kan uteslutas ur "kosten" och det är så klart sant, men vi behöver inte snickers, sockerdricka, mjölkchoklad eller citronrån heller. Fast vi kanske vill äta och dricka det ibland, för att vi tycker att det är gott och för att vi behöver få unna oss sådant som vi gillar ibland. Alla livsmedel ska vara säkra för oss, inte bara vissa och alla ska enligt min mening ha en innehållsförteckning på förpackningen.

Enligt Systembolaget så ser man inom EU över just ovanstående och vi är nog många som hoppas på att kraven ska höjas och att inte gränsen för att behöva deklarera innehållet ska gå vid 2,25 procents alkoholhalt. Det kan ju faktiskt vara så att man får större problem än "baksmälla" och verkligen åker på en större allergireaktion och så ska det självklart inte behöva vara.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar