onsdag 6 november 2013

Tacosås

Häromdagen så köpte jag tacosås trots att jag vet att den brukar ha tillsatser och jag var lite stressad och läste inte ens på innehållsförteckningen. Nu gör jag det och så klart så ser det inte ut som jag skulle önska.

Ingredienser:

vatten
lök
tomater
tomatpuré
paprika
ättika
salt
modifierad majsstärkelse
socker
jalapenopeppar
chili
surhetsreglerande medel (citronsyra)

Stärkelse finns naturligt i mycket men vår fabrikstillverkade mat får ofta hjälp på traven för att bibehålla en bra konsistens och då tillsätts modifierad stärkelse. Med hjälp av kemiska ämnen så gör man naturlig stärkelse (som utvinns ur rot- eller grönsaker) till stärkelse som bibehåller de egenskaper som man är ute efter.

E 330, citronsyra, framställs på kemisk väg och ska inte ge några hälsoreaktioner, dock säger sig vissa personer reagera på tillsatsen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar